Слава, глас 4: Грядите людие,/священномученику дивному поклонимся,/Анатолию всепетому и богомудрому/и сему усердно возопиим:/о златословесная богословия трубо и сосуде всекраснейший Пресвятаго Духа,/мучениче всекрепкий и препрославленный,/страданьми вшедый в радость Господа своего,/ егоже непрестанно моли от всякаго зла сохранити град и люди,//память твою светолепно совершающих. И ныне, праздника, глас тойже: Т репеташе рука Крестителева: Вход. Свете тихий. Прокимен дне. Чтения три. Притчей чтение: Память праведнаго с похвалами: Притчей чтение: Праведник аще постигнет скончатися: Премудрости Соломоновы чтение: Уста праведнаго каплют премудрость: На литии стихиры, глас 8: Подобен: О преславнаго чудесе: Глас Господень услышал еси, глаголющ:/возьми крест свой и по Мне гряди,/с радостию за Христом последовал еси,/и ко страстем с веселием течение совершающе,/яко знамение спасения Крест Христов прием,/ярость вселютейшую победил есть/и новомученик преславный явился еси, отче Анатолие,/темже и мы, любовию тя днесь воспевающия,//радости вечныя причастники явитися сподоби. Слава, глас тойже: Потщашеся вселукавии служители беззакония/отторгнути землю нашу/от веры отеческия/и воздвигнуша жестокая гонения на Церковь Православную,/ты же, отче треблаженне Анатолие,/яко свеща светолепная явился еси,/во тьме безбожия верою пламенеющая,/юже не поколебаша шатания еретическая/и погасити не возмогоша преисподнейшая злоба нечестивых./Сего ради яко столпа веры Православныя/и единаго от лика новомученик/вселенная вся тя днесь похваляет/и лицы песнословцев славу твою проповедуют,//досточудне и преславне Анатолие. И ныне, праздника, глас той же: Днесь тварь просвещается: На стиховне стихиры, глас 5. Подобен: Р адуйся, Живоносный Кресте: Радуйся, преславне отче Анатолие,/архипастырю истеннейший людем православным,/не убоял бо ся еси волков злобы душетленныя,/стадо твое расхитити тщащихся,/но душу свою за чада твоя предал еси,/Пастыреначальника Великаго сый верный учениче,/темже и ныне не забуди стадо твое,//но молитвами твоими во Православии нас утверди.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

По Н ыне отпущаеши и О тче наш: тропарь воскресен, глас 3: Д а веселятся небесная: Слава, тропарь святых, глас 4: Днесь обитель Псково-Печерская светло празднует: и ныне, Богородичен первый, по гласу тропаря святых. Ектении и отпуст. На велицей вечерни На Г осподи, воззвах: стихиры на 10, воскресны 3, глас 3: И стихира Анатолиева 1: И стихиры святых на 6: Стихиры святых Псково-Печерских. Глас 1. Подобен: О, дивное чудо: Блаженна страна Псковская, и преславна чудесы обитель Печерская, имуще вас, соборе дивный, преподобнии отцы наши; веселися, Пречистыя Доме, таковыя чтуще предстатели, иже Богородицу и Мати всем милосердую за ны молят неотступно. Темже возрадуемся и восхвалим, людие, молитвенники о душах наших. (Дважды) Глас 2: О, сокровища Господня, земли сокровенная, личе начальный святых Псково-Печерских, преподобнии Марко, Ионо и мати Вассо, явили есте непорочным житием вашим образ спасения уставы Богоданными, и вся полки бесовския низложили есте; темже и нас ныне от тьмы греховныя избавляете. (Дважды) Глас тойже: От юности Христа возлюбивый, неустанно учил еси люди вере Христовей и, яко украсил еси обитель Печерскую дивно, удобрил еси тако и душу свою, Корнилие чудный, да приимеши в чистоте и всяцей правде подвизем твоим венец уготованный, преподобномучениче достоблаженный. (Дважды) Слава, святых, глас 6: На земли ходивше тесною стезею и отвергшеся всех красных мира, преставилися есте, преподобнии, к Вышним, и, вшедше в покой премирный, достигли есте широты Небесныя; темже и нас, иночествующая во обители Печерстей, обогащаете сокровищем нетленным, просвещающе омраченныя наша души и язвы их исцеляюще молитвами вашими. И ныне, Богородичен первый гласа: К ако не дивимся: Вход. Прокимен дне и чтения святых 3 (преподобническия). На литии стихира храма: И стихиры святых 3: На литии стихиры святых Псково-Печерских Глас 3: Просияша светила многосветлая во мраце пещеры Богом зданныя; озариша души своя Светом Разума, восприяша в сердца пламень Духа огненный; о, соборе святых Псково-Печерских, просветите и ны, вся люди верныя, и моленьми вашими крепкими распаляйте ны ко Господу любовию, во еже спастися и нам, воспевающим вас.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Ключевые слова : Древний Тропологий, Иадгари, Октоих, иерусалимское богослужение, стихиры воскресны, стихиры анатолиевы, византийская гимнография, глас, историческая литургика.     Воскресный Октоих и его предыстория Октоих – одна из основных богослужебных книг православной традиции – объединяет в себе несколько гимнографических сборников, имеющих разную историю: воскресный Октоих (т. е. сборник песнопений для воскресного богослужения, в которых преимущественно прославляются Крест и Воскресение Христовы, а также Боговоплощение и, следовательно, Божия Матерь); вседневный Октоих (т. е. сборник тематических песнопений – покаянных, Кресту, Пресв. Богородице, ангелам, св. Иоанну Предтече, свв. апостолам, свт. Николаю); Богородичник (т. е. сборник канонов Божией Матери). Объединяющим принципом этих сборников является, во-первых, наличие в них полных (или почти полных) комплектов песнопений на каждый из восьми гласов (с этим связано само название «Октоих», т. е. «Осмогласник» – «[Сборник песнопений] на восемь гласов»); во-вторых, привязка этих песнопений к дням недели. Песнопения воскресного Октоиха, в частности стихиры, входят в число самых известных гимнографических текстов православной традиции, имеют высокую художественную ценность и обладают бесспорным духовным авторитетом. В популярной литературе, вслед за некоторыми рукописями и изданиями Октоиха, встречаются утверждения о принадлежности этих песнопений – по крайней мере, наиболее важных из них – перу преподобного Иоанна Дамаскина 3 , время жизни которого приходилось на последнюю четверть VII и первую половину VIII в. Впрочем, в действительности в воскресном Октоихе содержатся песнопения, созданные в разные эпохи. В частности, ядро этого сборника составляют, по всей видимости, песнопения, уже существовавшие к VII в. Об этом свидетельствуют данные древнего иерусалимского Тропология – гимнографического сборника, сложившегося в VI–VII вв. и сохранившегося только в грузинском переводе в ряде рукописей IX–XI вв 4 . По модели древнего Тропология и с частичным использованием его материала в VII–VIII вв. был создан так называемый Новый Тропологий, частично сохранившийся в греческом оригинале, а полностью – в сирийском и грузинском переводах. На основе Нового Тропология спустя один-два века и возникли Октоих, Триодь и Минея.

http://azbyka.ru/otechnik/Mihail_Zheltov...

По Ныне отпущаеши: тропарь воскресен, глас 3: Да веселится Небесная: Слава, святых, писан на велицей вечерни глас 6. И ныне, Богородичен первый, по гласу тропари святых. НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ На Господи, воззвах: стихиры воскресны гласа 3, Анатолиева едина и святых на 6. Стихиры святых. Глас 1. Подобен: О, дивное чудо: Блаженна страна Псковская/и преславна чудесы/обитель Печерская,/имущи вас, соборе дивный,/отцы наши преподобнии./Веселися, Пречистыя доме,/таковыя почитая предстатели,/иже Богородицу и Матерь всем милосердную/за ны умоляют присно,/темже, людие, возрадуемся и восхвалим//сия молитвенники о душах наших. Глас 2: О сокровищнице Господня,/личе начальный святых Псково-Печерских,/преподобнии Марко, Ионо, мати Вассо,/явили бо есте непорочным житием вашим/образ спасения уставы Богоданными/и вся полки бесовския низложили есте,//темже и нас ныне от тьмы греховныя избавляете. От юности Христа возлюбивый/и душу твою добродетельми удобривый,/Корнилие чудный,/неустанно учил еси люди вере Христове/и обитель Печерскую дивно украсил еси,//да подвигом твоим приимеши от Господа венец уготованный нетленный. Слава, глас 6: На земли ходиша тесною стезею,/красных мира отвергошася/и в подвизех иноческаго жития Вышних достигоша./Темже и нас, иночествующих во обители Печерстей,//молитвами вашими обогатите сокровищем нетленным. И ныне, Богородичен первый гласа: Како не дивимся: Вход. Прокимен дне. И чтения 3 преподобническая (зри страницы 134–135). На литии стихиры святых. Глас 3: О соборе святых Псково-Печерских,/просиявшии, яко светила многосветлая,/во мраце пещеры, Богом зданныя,/идеже возгореся в сердцах ваших пламень Духа Святаго,/сего ради просветите вся люди верныя/и моленьми крепкими вашими/распалайте ны ко Господу любовию,//во еже спастися воспевающим вас. Глас 5: Умы очищенными/Пресвятей Троице предстояще, преподобнии,/и Тояже славою осеняемии,/вся ны просветите/и за чтущая вас инок множества и люди верныя,/к мощем честным вашим приходящия,/Жизнодавца Христа умолите,/во еже спастися душам нашим.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Библейские песни «Поем Господеви...». Катавасия Триоди: «Моря чермную пучину...». По 3-й песни – седален Триоди, глас 1-й: «Божественный Твой зрак...». «Слава» – ин седален Триоди, глас тот же: «Зраками пророков...», «И ныне» – Богородичен Триоди, глас тот же: «Любовию, Чистая...». По 6-й песни – кондак праздника Триоди : «Неописанное Слово Отчее...», и икос: «Сие смотрения таинство...». На 9-й песни поем «Честнейшую». По 9-й песни – «Свят Господь Бог наш». Ексапостиларий воскресный 9-й. «Слава» – светилен Триоди, «И ныне» – Богородичен Триоди. «Всякое дыхание...» и хвалитные псалмы. На хвалитех стихиры воскресные, глас 1-й – 5 (четыре стихиры воскресные и Анатолиева одна), Триоди, глас 4-й – 3, затем стих: «Воскресни, Господи Боже мой...», и самогласен Триоди, глас 6-й: «Моисей во время...». «Слава» – тот же самогласен, «И ныне» – «Преблагословенна еси...». Примечание. Первые шесть стихир поются со стихами хвалитных псалмов, а последние три – с дополнительными стихами: 1-й – «Исповемся Тебе, Господи Боже мой,/всем сердцем моим»; 2-й – «Возвеселюся и возрадуюся о Тебе,/пою имени Твоему, Вышний», 3-й – «Воскресни, Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя,/не забуди убогих Твоих до конца». Великое славословие. По Трисвятом – тропарь воскресный: «Днесь спасение...». Перед 1-м часом на «Слава, и ныне» – стихира евангельская 9-я. На часах – тропарь воскресный. «Слава» – тропарь праздника Триоди: «Пречистому Образу Твоему...». Кондак праздника Триоди: «Неописанное Слово Отчее...». (Воскресный кондак опускается.) Литургия свт. Василия Великого. На проскомидии заготовляются два Агнца – для среды и пятницы. Блаженны гласа – 6 и Триоди, песнь 6-я – 4. На входе: «...Воскресый из мертвых...». По входе – тропарь воскресный, тропарь праздника Триоди, глас 2-й: «Пречистому Образу Твоему...». «Слава, и ныне» – кондак праздника Триоди: «Неописанное Слово Отчее...». Прокимен и аллилуиарий – Недели Православия (отцов). Апостол и Евангелие – Недели Православия. Вместо «Достойно есть» – «О Тебе радуется...».

http://patriarchia.ru/bu/2024-03-24/

Катавасия «Отверзу уста моя...». По 3-й песни – кондак Триоди, глас 4-й: «Ныне время делательное явися...»; седален Триоди (свт. Григория), глас тот же: «Прелесть попалил еси...». «Слава» – тот же седален, «И ныне» – Богородичен Триоди, глас тот же: «Скоро приими, Владычице, моления наша...». По 6-й песни – кондак Триоди (свт. Григория), глас 8-й: «Премудрости священный...». Икос, глас тот же: «Ангел явился еси...». На 9-й песни поем «Честнейшую». По 9-й песни – «Свят Господь Бог наш». Ексапостиларий воскресный 10-й. «Слава» – светилен Триоди (свт. Григория): «Радуйся, отцев похвало...», «И ныне» – Богородичен Триоди: «Владычице, всех Владычице...». «Всякое дыхание...» и хвалитные псалмы. На хвалитех стихиры воскресные, глас 2-й – 5 (четыре стихиры воскресные и Анатолиева одна), и Триоди (свт. Григория), глас 1-й – 3 (со своими стихами); затем стих: «Воскресни, Господи Боже мой...», и самогласен Триоди, глас 6-й: «Во тьме согрешений ходящим...». «Слава» – тот же самогласен, «И ныне» – «Преблагословенна еси...». Примечание. Первые шесть стихир поются со стихами хвалитных псалмов, а последние три – с дополнительными стихами (ср.: Типикон, гл. 49-я, «Неделя 2-я святых постов»): 1-й – «Уста праведнаго поучатся премудрости,/и язык его возглаголет суд»; 2-й – «Услышите сия вси языцы,/внушите вси живущии по вселенней», 3-й – «Воскресни, Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя,/не забуди убогих Твоих до конца». Великое славословие. По Трисвятом – тропарь воскресный: «Воскрес из гроба...». Перед 1-м часом на «Слава, и ныне» – стихира евангельская 10-я. На 1-м и 6-м часах – тропарь воскресный. «Слава» – тропарь Триоди (свт. Григория). Кондак Триоди, глас 4-й: «Ныне время делательное явися...». На 3-м и 9-м часах – тропарь воскресный. «Слава» – тропарь Триоди (свт. Григория). Кондак Триоди (свт. Григория), глас 8-й: «Премудрости священный...». Литургия свт. Василия Великого. На проскомидии заготовляются два Агнца – для среды и пятницы. Блаженны гласа – 6 и Триоди (свт. Григория), песнь 3-я – 4.

http://patriarchia.ru/bu/2024-03-31/

На литии стихиры, самогласны, глас 1. Подобаше самовидцам Слова и слугам, и еже по плоти Матере Его успение видети, конечное елико на Ней таинство: яко да не токмо еже от земли Спасово восхождение узрят, но и Рождшия Его преставлению свидетельствуют. Темже отвсюду Божественною силою собравшеся, Сиона достигоша, и на небо идущую предсылаху вышшую херувим: Ейже и мы с ними покланяемся, яко молящейся о душах наших. Глас 2: [Анатолиево:] Яже небес вышшая сущи, и херувим славнейшая, и всея твари честнейшая, яже премногия ради чистоты, присносущнаго существа приятелище бывши, в Сыновне руце днесь всесвятую предает душу, и с Нею исполняются всяческая радости, и нам дарует велию милость. [Иоанново:] Всенепорочная Невеста, и Мати благоволения Отча, Яже Богу пронареченная во Свое Ему жилище неслитнаго соединения, днесь пречистую душу Творцу и Богу предает: юже безплотных силы боголепно подъемлют, и к животу преставляется сущая Мати Живота, свеща неприступнаго света, спасение верных, и упование душ наших. Глас 3: [Германово:] Приидите вси концы земнии честное преставление Богоматере восхвалим, в руце бо Сына душу непорочную положи. Темже святым успением Ея оживотворися! Во псалмех и пениих и песнех духовных, со безплотными а апостолы празднует светло. Слава, глас 5: [Феофаново:] Приидите, празднолюбных собор, приидите и лик составим, приидите, венчаим песньми Церковь, упокоением Ковчега Божия: днесь бо небо простирает недра, приемля Рождшую всеми Невместимаго: и земля источник жизни, отдающзи благословение, украшается благолепием. Ангели лик составляют со апостолы, ужасно взирающе, от живота в живот преставляему, Рождшую Начальника жизни. Вси поклонимся Ей молящеся: сродна присвоения не забуди Владычице, верно празднующих всесвятое Твое успение. И ныне, глас тойже: Воспойте, людие, Матери Бога нашего, воспойте: днесь бо всесветлую душу Свою в пречистыя длани, Иже из Нея воплощшагося без семене предает: Егоже и молит непрестанно, даровати вселенней мир, и велию милость. На стиховне стихиры самогласны, глас 4:

http://pravmir.ru/chto-poetsya-v-xrame-n...

Не ктому злочестивых/похваляется мрачное учение:/Бог бо православным,/изволением Феодоры,//жезл крепости дает. Слава, и ныне, Богородичен: Вознесла еси/смиренных рог Богородице,/рождшая Бога Слова;/темже верно Тя вси//чтуща величаем. Тропарь, Пречистому Образу Твоему: И бывает отпуст. На велицей вечерни, по предначинательном псалме стихословим Блажен муж: кафисму всю. На Господи воззвах, поставим стихов 10. И поем стихиры на 6, воскресны 3 и Анатолиевы 3, Осмогласника. Таже и Триоди 4 стихиры глас 6. Подобен: Всю отложивше: Стих: От стражи утренния до нощи, от стражи утренния,/да уповает Израиль на Господа. Тя Непостижимаго,/прежде денницы безначально из Невещественнаго возсиявшаго,/безплотнаго же чрева Родителева,/пророцы, Господи, Твоим Духом вдохновени,/прорекоша отроча быти,/из Неискусобрачныя воплощаема,/человеком совокупляема, и сущими на земли зрима:/имиже яко Щедрый просвещения сподоби Твоего,//воспевающих неизреченное, и честное Твое воскресение. Стих: Яко у Господа милость и многое у Него избавление/и Той избавит Израиля от всех беззаконий его. Словом Тя проповедавшии/Богоглаголивии пророцы,/и делы почетшии,/безконечную жизнь приплодиша;/твари бо, Владыко, паче Тебе Содетеля,/служити не претерпевше,/мира всего евангельски отвратишася,/и сообразни быша страсти Твоей,/юже провозвестиша;/ихже молитвами, сподоби/непорочно прейти воздержания поприще,//едине Многомилостиве. Стих: Хвалите Господа вси языцы/похвалите Его вси людие. Естеством неописанный Божественным Твоим сый,/на последняя Владыко воплощься,/изволил еси описоватися:/плоти бо приятием, и свойства вся сея взял еси./Темже вид Твой образования описующии/любезно целуем,/к Твоей любви возвышаеми,/и исцелений благодать почерпаем из него,//апостольским последующе божественным преданием. Стих: Яко утвердися милость Его на нас/и истина Господня пребывает во век. Пречестное украшение Христова Церковь,/честных прият и святых икон,/Спаса Христа и Богоматере, и всех святых/светлейшее возставление,/имже просвещается,/и красуется благодатию,/и сонмище отлагает еретическое изгонящи;/и радующися славит Человеколюбца Бога,//ея ради претерпевша страсти вольныя.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

В V веке патриархом Константинопольским Анатолием были написаны стихиры на праздник Успения, а в VIII веке – Космою Маиумским и Иоанном Дамаскиным два канона. Сообразно наиболее древнему и общепринятому преданию Церкви празднуемое событие совершилось следующим образом. После Вознесения Господа Иисуса Христа на Небо Пресвятая Дева, оставаясь по завещанию Своего Сына на попечении святого Апостола Иоанна Богослова, постоянно пребывала в подвиге поста и молитвы и в живейшем желании созерцать Сына Своего, седящего одесную Бога Отца. Высокий жребий Преблагословенной Девы, Ее причастность к делу благодатного смотрения Божия о спасении мира соделал всю Ее жизнь дивной и поучительной. «Чудно рождение Твое, – восклицает Церковь , – чуден образ воспитания, чудно, дивно и неизъяснимо для смертных все в Тебе, Богоневеста» 118 . «Дивны Твои тайны, Богородице! Ты, Владычица, явилась Престолом Всевышнего и сегодня преставилась от земли к Небу. Богоподобна слава Твоя, сияющая подобающими Богу чудесами» 119 . Ко времени Успения Своего Пресвятая Дева Мария жила во Иерусалиме. Здесь, за три дня до кончины, явился Ей Архангел Гавриил, и, как предвозвещено Ей было о воплощении от Нее Сына Божия, когда приблизилась Она к Своему отшествию от земной юдоли, Господь открыл Ей тайну Ее блаженного Успения. «Снова был послан от Бога Гавриил благовествовать изшествие Чистой Девы» 120 . Преставление Ее было ознаменовано чудесами, которые воспевает Церковь в своих песнопениях. В день Ее кончины апостолы по велению Божию были восхищены на облака и из разных стран земли перенесены и поставлены в Иерусалиме 121 . Апостолам надлежало увидеть, что Успение Богоматери было не обычной смертью , а таинственным преставлением, так же, как чудесно было и Ее рождение, и многие обстоятельства жизни. «Надлежало очевидцам Слова и слугам увидеть Успение по плоти Матери Его, поскольку оно было окончательным таинством над Нею, так, чтобы они не только узрели восхождение Спасителя от земли, но и были свидетелями преставления Родившей Его. Поэтому, собранные отовсюду Божественной силой, они прибыли в Сион и провожали идущую на небо Высшую Херувим» 122 .

http://azbyka.ru/otechnik/Germogen_Shima...

Тропарь: Пречистому образу Твоему... И бывает отпуст. На велицей вечерни По обычном стихословии, Господи воззвах.., на глас осмогласника. Поставим стихов 10 и поем стихиры воскресны 3, и восточны [Анатолиевы] 3, и триоди подобны 4, глас 6: Всю отложивше. Тя Непостижимаго, прежде денницы безначально из невещественнаго возсиявшаго безплотнаго же чрева Родителева, пророцы, Господи, Твоим Духом вдохновени, прорекоша Отроча быти, из Неискусобрачныя воплощаема, человеком совокупляема и сущими на земли зрима; имиже, яко Щедрый, просвещения сподоби Твоего, воспевающих неизреченное и честное Твое Воскресение. Подобен: Словом Тя проповедавшии богоглаголивии пророцы и делы почетшии, безконечную жизнь приплодиша, твари бо, Владыко, паче Тебе, Содетеля, служити не претерпевше, мира всего евангельски отвратишася и сообразни быша Страсти Твоей, юже провозвестиша; ихже молитвами сподоби непорочно прейти воздержания поприще, едине Многомилостиве. Естеством неописанный Божественным Твоим сый, на последняя, Владыко, воплощься, изволил еси описоватися, плоти бо приятием и свойства вся сея взял еси. Темже вид Твой образования описующии любезно целуем, к Твоей любви возвышаеми, и исцелений благодать почерпаем из него, апостольским последующе божественным преданием. Пречестное украшение Христова Церковь честных прият и святых икон Спаса Христа, и Богоматере, и всех святых светлейшее возставление, имже просвещается, и красуется благодатию, и сонмище отлагает еретическое изгонящи; и радующися славит Человеколюбца Бога, ея ради претерпевша Страсти вольныя. Слава, глас 2: Благодать возсия истины, прообразуемая древле сеновно, ныне явленно скончася; се бо Церковь воплощенным образом Христовым, яко прекрасною утварию облачится, скинии свидения образ пронаписующи, и православную веру содержащи, да Егоже почитаем, Сего и образ держаще, не прельщаемся. Да облекутся в студ сице не верующии: нам бо слава – зрак Воплотившагося благочестно покланяемый, не боготворимый. Той облобызающе, вернии, возопиим: Боже, спаси люди Твоя и благослови достояние Твое.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

   001    002    003    004   005     006    007    008    009    010