Ин тропарь, глас 8: Земли Сибирския процветение,/сердечныя молитвы искусный делателю,/иноком известнейшее правило,/всем притекающим добрый наставниче,/преподобне отче Василисче,/моли Христа Бога спастися душам нашим. На утрени По 1-м стихословии седален, глас 4: Послушание Авраамово познав и терпению Иовлеву поревновав, отче Василисче,/велий подвижник безмолвия явился еси,/верою и благочестием сияя./Темже вси наставника умнаго делания тя почитаем/и молитвенника о спасении душ наших. Слава, и ныне, праздника. По 2-м стихословии седален, глас 1: К пустынножительству Богом предъизбран быв/и ангельский чин достойно восприем,/безмолвия путь до конца прешел еси, блаженне,/и в подвизе веры молитву чистую стяжал еси./Ныне же, в Царствии Небеснем радости неизреченныя наслаждаяся,/моли спасти и просветити души наша. Слава, и ныне, праздника. Величание: Ублажаем тя,/преподобне отче Василисче,/и чтим святую память твою,/наставниче монахов/и собеседниче ангелов. Псалом избранный: Т ерпя потерпех Господа: По полиелеи седален, глас 8: В безмолвии сердечнем пребывая,/ум твой в памяти о Господе хранил еси, преподобне,/нищету же духовную стяжав,/благодать обильную Духа Святаго привлекл еси/и жилище чистое Того соделался еси./Молися о нас, святе Василисче, любовию творящих память твою. Слава, и ныне, праздника. Степенна, 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 4: Ч естна пред Господем/смерть преподобных Его. Стих: Ч то воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Всякое дыхание: Евангелие от Матфеа, зачало 43. По 50-м псалме стихира, глас 6: Приидите днесь, празднолюбцы,/пении и песньми духовными/память почтим святаго Василиска,/той бо яко подвижник пустыннолюбный/велия труды ко трудом прилагая,/Духа Святаго благодать стяжа./Темже, духовне торжествующе,/купно тому возопиим:/преподобне и богоносне отче,/моли спастися душам нашим. Канон преподобнаго, глас 8. Песнь 1 Ирмос: К олесницегонителя фараоня погрузи,/чудотворяй иногда/Моисейский жезл, крестообразно поразив/и разделив море,/Израиля же беглеца, пешеходца спасе,/песнь Богови воспевающа.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Кондак, глас 4: В пустыню безлюдную от славы мирския удалився,/умнаго делания высоты смирением достигл еси,/теплою любовию ко Христу простираяся,/сладость непрестанныя молитвы сердцем познал еси./Темже сосуд Духа Святаго явився,/вся концы земли Сибирския освятил еси,/богоносне отче Василисче,/моли Всещедраго Бога,/да спасет души наша. Икос: Безмолвия поприще неблазненно претек, воздержания труды и болезни телесныя понесл еси, отче, всенощная стояния и поста подвиг отай совершая, смирения истиннаго достигл еси, имже на высоту духовную возшед и молитвы сердечныя сладость небесную вкусив, богатством благости украсился еси. Темже вопием ти: богоносне отче Василисче, моли Всещедраго Бога, да спасет души наша. Песнь 7 Ирмос: Б ожия снизхождения/огнь устыдеся в Вавилоне иногда./Сего ради отроцы в пещи, радованною ногою,/яко во цветнице, ликующе, пояху:/благословен еси, Боже отец наших. Заступницу Усердную на помощь призывая и путем узким неуклонно шествуя, благодать помогати зле страждущим стяжал еси, Василисче, богоприятными твоими молитвами. Пустыня Сибирская освятися, таковаго подвижника приемлющи, иже, и мраз лютый и скудость телесную помощию Божиею претерпев, Господа неустанно славословил есть. В молитве непрестанней пребывая, от силы в силу восходил еси, блаженне, и сице преспеяния духовнаго достигнув, путь истинный верным уяснил еси. Богородичен: О бнажен есмь благих деяний и стыждуся, но Ты, Пречистая, миру обновление рождшая, просвети мя светом благодати Сына Твоего, Преблагословенная. Песнь 8 Ирмос: С едмерицею пещь/халдейский мучитель/богочестивым неистовно разжже,/силою же лучшею спасены, сия видев,/Творцу и Избавителю вопияше:/отроцы, благословите,/священницы, воспойте,/людие, превозносите во вся веки. Яко птица небесная, святе Василисче, никакоже попечения о телеси своем имея, душу твою добротою украсил еси и нестяжания учитель явился еси. Темже и нас на гору добродетели возведи, да превозносим Господа во веки. В любви совершенней пребывая, яко свеща пресветлая, в пустыни хладней возсиял еси, блаженне, и наставник искусный явился еси, вся призывавый воспевати Господа во веки.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Когда у человека в миру бывают неудачи, то он предпринимает определенные действия. Хотел человек поступить в институт, но не подготовился и не смог сдать, допустим, химию. Что он начинает делать, если все же хочет учиться в этом институте? Нанимает репетиторов, тщательно готовится, учит именно химию. В следующем году ему удается сдать экзамен – и он поступает в институт. Никто этому не удивляется. Все нормально. Так же и в духовной жизни: когда человек хочет приобрести какую-либо добродетель и почему-то терпит неудачу, он тоже должен сделать вывод о том, почему так произошло и в каком отношении ему нужно исправиться. Допустим, я все делаю правильно, но поддаюсь гордости. Следовательно, мне надо обратить внимание на борьбу с ней. Или: я все делаю правильно, но не имею достаточной ревности к молитве, молюсь рассеянно. Значит, надо понуждать себя к молитве. А мы не хотим сделать таких простых, элементарных выводов, которые в миру сделали бы даже без всякой посторонней подсказки. И начинаем унывать вместо того, чтобы начать трудиться. Не получилось с первого раза – получится со второго, с третьего, но обязательно получится. Даже сама эта борьба, само понуждение себя к исправлению в том или ином отношении уже приносит в душу человека благодать. Что бы мы ни делали, где бы ни подвизались, всюду получаем пользу, утешение, поддержку и в конечном счете достигаем того, что наметили и к чему стремились. Некоторые считают, что они приступили к духовной жизни слишком поздно – в среднем или даже преклонном возрасте. От этого они опускают руки, впадают в уныние. Но мы знаем из церковной истории, что некоторые люди начинали духовную жизнь уже в немолодые годы, однако же высоко преуспевали. Наш почитаемый святой Василиск Сибирский, который подвизался в Сибирской земле, начал заниматься умным деланием в сорок лет. Конечно, он был подготовлен предыдущей жизнью: его очень смирили обычные житейские скорби, подвизался он и в пустыне. Но так случилось, что научить его Иисусовой молитве было некому, потому что в то время в России, да и вообще по всему миру, умное делание находилось в забвении, как, впрочем, и сейчас. Старцу рассказал об умном делании его же собственный ученик – Зосима (Верховский) , может быть, просто потому, что был более начитан в творениях святых отцов, – а тот, прислушавшись к нему, начал молиться Иисусовой молитвой и достиг высочайшего духовного преуспеяния. Повторяю, он начал в сорок лет. А мы унываем в свои двадцать пять: мол, все пропало, ничего не получится.

http://azbyka.ru/otechnik/Avraam_Rejdman...

И так поворотили весь обоз свой на ту дорогу, куда нужно было ехать Старцам, и более 200 верст провожали и питали их. После сего, расставшись с ними, Василиск и Зосима поехали уже одни пространною степью. Ночь приближалась, они подъехали к двум дорогам, и, остановясь в недоумении, не знали по которой ехать, спросить было не у кого, ни селения, ни леса не было видно, вокруг одна необозримая степь. Вдруг увидели они подъехавшего человека, который указал им куда ехать. Едва успели они сесть, оглянулись, чтобы поблагодарить его и посмотреть, куда он поедет, но уже никого не было, даже следу не было видно 8 . Они с сильными чувствами благодарности воздали хвалу Господу, пославшему им сперва столь добрых людей, а потом Ангела Хранителя, указавшего им путь. Удивляясь милосердому промыслу в утешительных и благодарных слезах препоручали Господу всю жизнь свою; и оттоль ехали благополучно до самого Тобольска, где милостиво принял их Преосвященный Варлаам 9 и благословил прожить им в Ивановском монастыре сколько времени они пожелают, назначив им в оном покойные кельи и достаточное содержание; тут прожили они остальное время зимы. При наступлении же весны Преосвященный дал им дозволение жить в его Епархии, где они сами изберут себе место, и губернатор дал от себя билет для свободного пропуска во всей Тобольской губернии с предписанием, чтобы давать им и проводников. С таким напутствием объезжали и обходили они разные пустынные места, были в округах Ишимском, Кайнском, Томском, Енисейском, Красноярском, и Кузнецком, где и застигла их зима; желая провести оную уединенно, они удалились от деревни за 40 верст и сделали себе землянку в величайшем лесу; и один благочестивый крестьянин, весною обещал их оттуда вывести, а в продолжение зимы доставлять им пищу. Глава VII. Приключения в лесу Сибирском Сердцеведец и Всеведущий Бог знал веру и послушание Авраама, благочестие и терпение Иова, но Ему угодно было испытаниями открыть оные для всего мира. Видно подобно сему восхотел Он испытать ревность к священному и великому подвигу безмолвия и сих избранных рабов своих, их терпение и преданность Его промыслу: для сего вероятно и попустил Он, чтобы начало их пустынной жизни было трудное и соединенное с тяжкою скорбью.

http://azbyka.ru/otechnik/Zosima_Verhovs...

Просто и смиренно житие твое бысть, богоблаженне, о себе бо ничесоже когда возомнил еси, но, яко звезда многосветлая, подвиги твоими пустыню озарил еси. Послушания образ и кротости зерцало, любве сосуд и благодати источник обрете в тебе святый Зосима. Буди и нам наставник духовный и молитвенник усердный. Богородичен: Т ы моя Надежда, Богородице, Ты мое Заступление, Ты Матерь Господа моего и Творца, Ты мой Покров, не остави предстательством Твоим на Тя уповающаго и спаси, Пречистая, молитвами Твоими. Песнь 5 Ирмос: В скую мя отринул еси/от лица Твоего, Свете Незаходимый,/и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго,/но обрати мя и к свету заповедей Твоих,/пути моя направи, молюся. Братскою любовию распалаемь, преподобный Зосима списатель богоугодных деяний твоих, блаженне Василисче, явися, да житие твое осветит степени лествицы духовныя, от дольняго к горнему нас возводящия. Сердечныя молитвы делатель усердный был еси, отче Василисче, темже, светом божественнаго ведения просвещаемь, Царствия Божия тайновидец явился еси. Ныне же на Небеси Владыку тепле молиши о нас. Радостию велиею исполняшеся душа твоя, блаженне, яко умом трезвяся на всякое время, со Христом Сладчайшим всегда пребывал еси. Богородичен: О гнь Божества, яко Купина Неопалимая, во чреве Твоем носила еси, Пресвятая Дево. Темже моего окаянства тьму просвети и к свету заповедей Сына Твоего вся помышления направи. Песнь 6 Ирмос: О чисти мя, Спасе,/многа бо беззакония моя,/и из глубины зол возведи, молюся,/к Тебе бо возопих, и услыши мя,/Боже спасения моего. Вся привременная оставив, яко добрый купец бисер многоценный обрел еси, молитву сердечную, от любве велия радостно к Богу изливаемую. Молитвы непрестанныя действо благодатное познал еси, богоблаженне, темже внутрь сердца твоего явися источник, изливаяй токи сладости несказанныя. В молитве к Богу простираяся и Того зря в сердце своем, преподобне отче Василисче, слез благодатных потоки пролиял еси. Богородичен: О , Мати Дево, неправда обдержит мя и в пропасть погибели влечет. Помози, Пречистая, и умоли Сына Твоего, да помилует мя, грешнаго.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

О, честный боголюбче Василисче,/отцем пустынным подобяся,/благодатнаго безмолвия достигл еси/и, любовь сыновнюю стяжав,/верное чадо Отца Небеснаго явился еси/и всем, от века Богу угодившим, сонаследник./Мы же, мощей твоих благодать приемлюще,/благодарственная Господу приносим,/ егоже моли о спасении душ наших. Слава, глас 5: Радуйся, звездо пустынная,/отче Василисче преблаженне,/ты бо, от юности усердно Господу послужив,/добродетельми душу твою обновил еси/и молитвою непрестанною ум твой просветил еси,/ныне же к тщанию духовному нас наставляеши/и молишися о душах наших. И ныне, праздника. На Литургии Служба вся преподобническая. Молитва О, преподобне и богоблаженне отче наш Василисче, безмолвия доблий рачителю и пустынножителю ревностный, умнаго делания смиренный наставниче и послушания предивный образе! Ты, мира сладости бегая, пустыни непроходныя достигл еси, в нейже многая лета, богомыслием озаряемь, в трудех пустынных подвизался еси, смиренномудрия глубину стяжав. Сего ради, яко сокровище пребогатое, сердечныя молитвы сладость утешительную Господь тебе дарова, еяже действием великих дарований исполнился еси. Темже молим тя, отче Василисче, призри на ны, унылыя и немощныя, и возгрей в сердцах наших истинную ревность о Христе Иисусе Господе нашем, Иже есть Единый Источник спасения нашего. Буди нам споспешник в духовнем восхождении: ум наш в трезвении бодреннем укрепи и дух сокрушен в сердца наша вкорени, наипаче вразуми, научи и усердие неослабное в молитве непрестанней подаждь нам, во еже освятити уста и сердца и вся помышления Христу Богу нашему, егоже Именем отбежит от нас всякая неправда и уныние, иже от диавола нам пребывающия, и да просветятся души наша светом любве Божественныя ко исправлению жития нашего, да не погибнем во огни, аки плевелы, но, яко пшеницу чистую, да соберет ны Господь в житницу Свою Небесную, идеже вси любящии Его в радости неизреченней пребывают, славяще Отца и Сына и Святаго Духа, во веки веков. Аминь. Читать далее Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

Радуйся, в горении духа ангелом уподобивыйся; радуйся, в доброделании душею обновивыйся. Радуйся, чистою молитвою изрядно благоукрашенный; радуйся, во брани невидемей воине совершенный. Радуйся, правды Божией всегда алкавый; радуйся, рая сладости еще на земли вкусивый. Радуйся, блаженнаго смирения доброту стяжавый; радуйся, Иерусалим небесный воистинну наследивый. Радуйся, преподобне отче Василисче, умнаго безмолвия велий рачителю. Кондак 11 Пение умиленное тебе приносим, блаженне отче, и успению твоему с трепетом внимаем, ибо всельшагося в тя Святаго Духа действо благодатию обильно сердце твое напита, якоже и по изшествии души твоея ко Господу молитвы чистыя двизанием сердце твое исполненно бе. Мы же, сему дивящеся, вопием Богу о тебе: Аллилуия. Икос 11 Светом божественным просвещенный, отче Василисче, внутренняго делания высоты молитвы непрестанныя достигл еси, отонудуже умными очами сердечными Свет присносущный воистинну сподобился еси зрети, имже вельми озаренный сам световиден верным показался еси, темже приими от нас таковая: Радуйся, главо, о Господе присно любомудрствующая; радуйся, заре, от нощи к Богу утреннюющая. Радуйся, яко руце твоя в молитве многажды простирал еси; радуйся, яко нозе твоя во бдениих зело претрудил еси. Радуйся, заповеди Евангельския до конца совершивый; радуйся, обетования Евангельския вправду восприемый. Радуйся, яко житием твоим ко благочестию нас пробуждаеши; радуйся, яко деянии твоими на путь спасения нас наставляеши. Радуйся, преподобне отче Василисче, умнаго безмолвия велий рачителю. Кондак 12 Блажен воистинну еси, отче Василисче, ибо в клеть сердца твоего вшед, собеседник любезен Господеви был еси, и яко Серафими любовию к Нему горел еси, и якоже Херувими всегда умно Его зрел еси; ныне же в нескончаемой радости пребывая, и нас научаеши славословити Бога: Аллилуия. Икос 12 Поюще честную память твою, отче Василисче, благодарная приносим ти, и молитв благоухание от мощей твоих приемлюще, веселия духовнаго исполняемся, и твоя, пустыннолюбче, труды и болезни, Христа ради подъятыя, ублажающе, достойно величаем тя словесы таковыми:

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-pre...

радуйся, Того Единаго в животе твоем взыскавый. Радуйся, яко любовь божественную мирстей любви предпочел еси; радуйся, яко житейскую радость на тяготы пустынныя пременил еси. Радуйся, образе смиренномудрия и послушания; радуйся, правило постническаго воздержания. Радуйся, помысла чистотою просиявый; радуйся, яко Мария, благую часть избравый. Радуйся, преподобне отче Василисче, умнаго безмолвия велий рачителю. Кондак 3 Силою любве ко Господу мира красная отвергл еси, отче Василисче, отшельническое житие избрав, идеже ревностно подвизаяся, к вящшему постничеству приступил еси, и тако тело твое поклоны и бдении зело утруждая, страсти плотския воздержанием крайним уставил еси, вопия в смирении Богу: Аллилуия. Икос 3 Имущу велие стремление богоугодно жити, Подвигоположник Господь показа тебе ума самочиннаго пагубу, и в леса брянския стопы твоя направи, идеже старцу пустынному Адриану в послушание себе вдал еси, отче, и, яко лоза благораслена, в трудех пустынных зело преспев, иноческим одеянием достойно украсился еси. Мы же взываем ти тако: Радуйся, в пустыню, яко в цветник, с радостию вшедый; радуйся, подвиги твоими, яко крин сельный, процветый. Радуйся, нестяжанием зело обогативыйся; радуйся, воздержанием крепким украсивыйся. Радуйся, обет пустынничества при постриге твоем давый; радуйся, егоже в подвизе добром до конца исполнивый. Радуйся, псалмы и молитвы Господу присно возлиявый; радуйся, поклоны земными от сна себе воставлявый. Радуйся, преподобне отче Василисче, умнаго безмолвия велий рачителю. Кондак 4 Буря искушений и бесов наветы обступиша тя, хотяще унынием душу твою поборити, ты же, отче Василисче, болезньми воздержания силу вражию посрамил еси, на камени смирения терпением велием веру твою утвердив, и тако немощь естества о Господе укреплял еси, денно и нощно возывая к Тому: Аллилуия. Икос 4 Слышавше людие о твоем, отче Василисче, благочестном житии пустынном, стекахуся к тебе, желающе с тобою купно жительствовати и во спасении тобою наставлятися, ты же, святе, смирения истиннаго исполненный, невежду себе пред всеми почел еси, во еже в безмолвии един с Единым всегда пребывати. Мы же, богомудре, глаголем тебе тако:

http://azbyka.ru/molitvoslov/akafist-pre...

До недавнего времени «Поучение о послушании» 205 полностью не издавалось. И только новая книга творений преподобного Зосимы (Верховского) , изданная в 2006 году Свято-Троицкой Сергиевой Лаврой, включает в себя это аскетическое наставление монашествующим. Первый анализ старческого опыта и изречений схимонаха Зосимы провел А. Ю. Андрианов в своей работе «Скитская и монастырская жизнь первой трети XIX века в трудах отца Зосимы (Верховского) » 206 . Автор исследования остановился на трех аспектах проявления его личности, формировавшейся под влиянием православной культуры: отношение к собственной жизни, к труду и к людям. Отмечается, что «у такой личности имеется цель, сформулированная как спасение души. Соответственно сразу отпадает вопрос о смысле жизни, о поисках, ввиду его отсутствия, многими нашими современниками способов заполнения «экзистенционального вакуума» и связанных с этим неврозов и самоубийств». Второй аспект высвечивается «в случае со схимонахом Зосимой как поразительный духовный путь, пройденный им самим, и труд строительства двух монастырей». В-третьих, «отец Зосима явился достойным учеником старца Василиска, которого никогда не видели во гневе; а если надобно было где негодование показать или гнев явить, то он показывал без внутреннего возмущения». В заключение приведем несколько выдержек из «Поучения о послушании», написанном о. Зосимой в годы сибирского отшельничества. Они живо передают образ мышления старца, его опытное видение трудностей монашеской жизни и то, как он умел врачевать души, врученные ему Господом. Отметим, что «Поучение» старца Зосимы во всех вопросах неукоснительно следует учению святых отцов. «Который отец приемлет к себе в сожитие учеников, но не с таковым наблюдением, как поступали святые отцы с первоначальными, то отнюдь не узрится истинного монашества, но произойдут токмо между аввою и учениками ломка, споры и всякое несогласие. Но дабы избежать таковой беды и напасти, то не должен отец принимать брата в свое управление, пока брат не окажет веру свою ко отцу и усердие многими молениями и слезами.

http://azbyka.ru/otechnik/Zosima_Verhovs...

Что делать? Ответ. Возможно, ты неправильно сосредоточиваешься и с чрезмерным усилием устремляешь ум к сердцу. Однако некоторые святые отцы пишут о том, что от напряжения может появиться головная боль, боль в плечах, шее (древние подвижники молились в неестественной, неудобной позе, сидя на низких стульчиках). Говорят святые отцы и о боли сердечной. Если вы читали «Повествование о действиях сердечной молитвы старца Василиска Сибирского», то знаете, что он также испытывал боли в сердце, но это был особенный человек, предуготовленный к молитвенному деланию подвигом пустынножительства и, кроме того, необыкновенно смиренный. Мы должны сосредоточиваться мягко, с осторожностью: не давить на сердце, а как бы легко его касаться. К человеку можно легко прикоснуться, а можно толкнуть, однако в широком смысле слова и то и другое будет прикосновением. Лучше не опускать ум в сердце, а смотреть умом в сторону сердца или в сердечное место – тогда это будет легким усилием, а не сильным напряжением. Чрезмерно стараясь, мы можем допустить ошибку. Вопрос. Мы причащаемся той плоти Спасителя, которая в свое время страдала на кресте, была погребена и воскресла. Как же тогда причащались апостолы в Сионской горнице, ведь Христос еще не был распят, погребен, не воскрес и не вознесся на небеса? Ответ. После воскресения Христа Его плоть приобрела некоторые новые свойства, но воскрес Тот же самый Христос. Причащаясь той плоти Спасителя, которая была преподана нам через апостолов до Его страданий, мы с Ним «спогребаемся» и воскресаем, получая залог спасения. Смерть не смогла победить Христа, значит, она и нас не сможет победить, поскольку мы соединились с Ним через причащение. Я думаю, невозможно дать этому рациональное объяснение – это таинство. Перед причащением священник раздробляет агнца и говорит: «Раздробляется и разделяется агнец Божий, раздробляемый и неразделяемый, всегда ядомый и никогдаже иждиваемый, но причащающияся освящаяй». Эту антиномию можно постичь только духовно, верой. Здесь действует особая логика Священного Писания, а не обычная, человеческая.

http://azbyka.ru/otechnik/Avraam_Rejdman...

   001   002     003    004    005    006    007    008    009    010