Артабан бе был китапта жанрар трллг менн осрашабы. имге ртл, шжрлр, каталогтар, фатиха м рл, килеше протоколдары, мифик хикйттр, анун акттары — мме бар унда. Бындай трллк херге заман уыусыы сн сйер крен, лбитт, снки ул шиыры — шири йыйынтытара, шжрлре — тарих китаптарында, анундары шулай у тейешле бамалара креп йрнгн. мм бороно йдтр анунды айан, ни сн килеп сыанын, ни сн уны трг крклеген алатмайынса анун хаында йл баша ыйма эш аналан. Улар андар аша ына тарих йле л абул итмгн. Бороно хронология — ул килешер м тбабалар хронологияы. Кеше тарихи ваианы тик билдле бер тбаба, беренсе йки икенсе килеше дере менн бйлгнд ген абул итер булан. Китап донъя яратыландан алып Яуп менн Рхилне улы Йософто вафатына тиклемге арауыта булан ваиалары бйн ит. Ул тп с лштн тора: беренсеенд — донъяны бар ылыу м дйм кешелек тарихыны башы (1-11), икенсее Ибраим, Исха, Яуп м улары аиллрен баышланан (12-36), уы лшнд Йософ менн аалары хаында хикйлн. Яратылмыш тарихы тге ике блект е бар ылан донъя сиктренн тышта торан берн-бер Алла хаында йлй. Илаи ихтыяр менн яратылана кр, донъя шул ихтыяра ярашлы ына йшй ала. Донъя осралы ына яратылмаан, ул — Алланы алы м ны уйланылан арарыны мте. Кешене Алла решенд м Аллаа ошатып бар ылыу яратылмышты кульминацияы булып тора. мм тупратан яратылыуы кешене илаи сифаттарын бик сиклй. Кп илатара табыныуан баш тартыуы китапта яуызлы тшнсен алау м ртлн д крерг ммкин. Яратылмышты яшы булыуы «Башланмыш»та даими решт ыы тн алына. Был фекер «донъя ене асылы менн боо» тигн мжсирс араша ыра аршы кил. Эденда ылынан тге гона тураындаы хикйнн яуызлы кешене азат м буйонма ихтыяры араында килеп сыанын крбе. Тимк, ул тбии , ттн тыш нм л тгел, хлаи кренеш. Мохтажлы, бл-азалар Алла яратан донъяны етешелегенн тгел, кешене Алла ихтыярына буйонмауынан килеп сыа. абилды устыын лтергн сн язалау, аын халыты лк иткн туфан ыуары, гонаа батан Содом менн Аморра — барыы ла илаи тртип барлыын м уны боан хлд кешене мотла решт яуапа тарттырыласаын к уында тота. |
— Кем ыы ин? — тип ораны. — Ата йортонда унып сыырлы урын булмамы икн? — Мин Милка менн Нахоры улы Бетуилды ыы булам, — тип яуап бире ы. — Бе мала аы та, алам да етерлек, йолара ла урын табылыр. Шунда Ибраимды хемтсее, эйелеп, Раббыа доа ылды: — Хужам Ибраимды Аллаы Раббыа шкр! фндемде фатихаынан м мрхмтенн айырманы. Раббы мине туп-ту ра хужамды туандары йортона алып килде! Рабиа йн, се янына йгереп айтып, уна килее хаында хбр итте. Рабианы Лаван тигн ааы бар ине. елеенд ала менн белектре кргс, Рабиа теге кешене ним тураында йлгндрен д йткс, оо янына ашыты. Ибраимды хемтсее янына килде — ул дйлре менн аман оо янында тора ине. — Рхим ит, Раббы рхмтендге кеше! — тине Лаван. — Ни бында тораы, е л, дйлре л урын ерлнем. Ибраимды хемтсее йг инде. Дйлре йгн бушаттылар, улара алам менн аы алдылар, уна менн уны юлдаштарына аятарын йыуыра ыу бирелр. Табына ултырас, Ибраимды хемтсее былай тине: — Ашаран алда мине бында ни сн ебргндрен йлрг те йеш мен. — йл, улайа, — тинелр. — Мин Ибраимды хемтсеемен, — тип башланы уна. — Раббы мине хужама мрхмтен алды, ул бик байып китте: эреле-валы малдары ла, алтын-кмш л, хемтселре л, дй-ишктре л кп уны. Хужамды атыны Сара артайас ына уа бер ул табып биргйне, бт млктен шул улына бире. Хужам минн ант иттере. Улына атынды ле ул йшп ятан ынаан иле ыарынан тгел, уны тыуан яына барып, ене нел-нсбе араынан алып айтыра ушты. Хужамдан: «гр ы мине менн килерг риза булмаа?» — тип ораным. Ул йтте: «Мине бт тормошом Раббы алдында булды. Ул млиген ине менн берг ебреп, юлыды хйерле итер, — тине. — Улыма атынды тыуан ятарымдан, емде нел-нсбем араынан алып айтыры. гр инде туандарыма барып та, ыарын бирмлр, ул сата биргн антыдан азат булыры». Бгн оо янына килдем д былай тинем: «Й Раббы, хужам Ибраим Аллаы! гр юлымды хйерле ылыра яаны икн, бына мин ле оо янында торам. ыу алыра килгн ыа мин: „Кршгедн ыу эсер ле“, — тип йтермен. гр ул: „е д эс, дйлреде л уарырмын“, — тип яуап айтара, хужамды улына Раббы насип иткн атынды шул икнлеген алармын». |
Изге Яманы башорт телен тге тржемлре XIX быуат ааы — XX быуат баштарында барлыа килгн м Яы ед китаптары менн Ике едте айланма урындары ншер ителгн. 1917 йылы революциянан у Изге Яманы башортсаа йлндере эше тутап алан. Оа йылдар буйы башорт уыусылары донъя мнитене хазинаы булан Изге Яма китаптарын теленд уыуан мхрм булды. ткн быуат дауамында Библияны йрне фне бик ны ала китте, филологтар м дин белгестре, телселр м тарихсылар, археологтар етди тикшерене эштре алып бара. 2002 йылдан Рсй Библия ймитенд Ике ед китаптарын башортсаа тржем ите башланды. Изге Яма китаптары башортсаа тлп аралашсы телдр — уры, грек, трк телдре атнашлыынан тыш, туранан-тура тп нсхнн — бороно йд теленн — ауарыла. Быны сн тржемселр Рсй Библия ймите ойошторан махсус курстара уыны, унда бороно йд телен, бороно Яын Кнсыыш тарихын, тржем теорияын йрнде. Тржем барышына библеистика, дин фне, лингвистика лкендге Рсй м сит илдр белгестре еткселек ит. Тржемселр алдына бик атмарлы бурыс уйылды: Ике ед китаптарын херге би башорт телен тржем итерг, бороно тексты динамикаын ммкин тиклем тулы алара, баша телдрн лштерелгн ре улланмаа тырышыра, тржемне архаизмдар менн сплмк м уны башорт уыусыына алайышлы булыуына лгшерг. Бынан тыш тржем ниндй була тышы дини йоонтонан азат булыра м мни йттн тп нсхг ти тап килерг тейеш. Шуны сн тржем проектына дини араштары м инаныу-ары буйынса трл диндр вкилдре йлеп ителде. Улары ммен д бер телк берлштер: ябай м матур тржем яау. «Башланмыш» китабыны башортса исеме — уны тп йкмткеен бер саылдырыра тырышыу. Был китап трл телдр м мниттр трлс йртл: бороно йд теленд ул китаптаы и беренсе буйынса «Берешит», йни «Башта» тип аталан, гректар и «Генезис» — «барлыа киле» тип исемлгн. |
Муч. Фомаида. Болландисты (Apr. II. р. 214) полагают, что она жила в 5 веке, потому что Даниил скитский, по всей вероятности, есть тот, который жил со св. Арсением (у Руфина кн. 2). Мощи ее видел диакон Зосима в 1420 году в одном из константинопольских монастырей в теле. 14 Мартин папа. Житие его у Сурия 12 ноября. «Сведения о жизни св. Мартина заимствуются а., из Анастасиевой книги: vitae рарагит; б., из послания св. Мартица, в котором он изображает свое изгнание из Рима и свои страдания в заточении и в., из письма спутника Мартинова о страданиях св. Мартина в Византии. Всем этим пользовался отчасти составитель жития св. Мартина у Сурия, а из него св. Димитрий, но сокращенно.» Св. Дим. м. ростов. стр. 173. Сн. Cal. un. eccl. Т. VI. 253. Кончину его относят к 16 сентября. См. примеч. к Узуарду. Мощи его сперва из Херсонеса перенесены в Константинополь, а потом в Рим, где находятся в церкви св. Мартина турского. Мученик Азат и 1000. Кончина Азата была спустя несколько дней после 14 апреля 341 года т. е. после кончины еп. Симеона. Но не справедливо Созомен (Ц. И. кн. 2. гл. 11 и 14) и другие кончину его полагают спустя год после смерти Симеона. Сн. об нем Хр. чтение 1827. Ч. 25. Сн. 17 апр. о Симеоне. Муч. Ардалион. В слав. прологе об нем по месяцеслову Василия. Но по мес. Василия он сожжен на костре, а по слав. прологу на сковороде. Место страдания не известно. 15 Муч. Савва готфский. В Деяниях св. (Apr. II. 86) после исторического исследования о гонении в Готфии при Афамарихе вследствие поражения его римлянами, приведено послание готфской церкви к каппадокийской, отправленное с нетленным телом св. мученика, следовательно св. подвиги и чудеса его описаны очевидцами; из послания видно, что святой утоплен 12 апреля. Тоже послание и в славянской четьей минее. Он укрепляем был к подвигу Асходием, еп. солунским. Св. Василий В., получил св. мощи мученика и послание от еп. Асхолия и от Сарада, военачальника Скифии, родом каппадокианина благодарил их в 374 году письмами, которые дошли до нас. (См. Твор. св. отец. Ч. Х. 1847 стр. 344. письма 164 и 165). Ассемани (Cal. un. eccl. Т. VI. 268) несправедливо кончину его относит к 363 году. Св. мученик пострадал 12 апреля в 5 день по пасхе, а это падает на 372 год, когда пасха была 8 апреля. Рюинарт поместил акты мученика в своих чистых актах (Т. III. 383). В некоторых месяцесловах и у Никодима св. Савва несправедливо назван стратилатом по смешению с празднуемым 24 апреля. |
| |