Вместе с разрушением храма исчезли почти все религиозно-политические группировки. Радикальные националисты погибли во время восстания; часть иудеев, не найдя ответа на вопрос о том, почему Бог допустил разрушение храма, отошла от иудаизма, либо став язычниками, либо обратившись в христианство. Единственной группой, способной влиять на религ. и политические процессы, оставались фарисеи, вошедшие в историю евр. традиции под именем таннаев («хранителей традиции»). Именно они в Ямнии и еще в неск. академиях после долгих споров создали законодательную систему, явившуюся основой Талмуда. Центром внехрамового иудаизма стали синагогальное богослужение и домашние ритуалы (см. ст. Иудаизм ). При императорах Траяне (98-117) и Адриане Публии Элии (117-138) положение евреев еще более усложнилось. Враждебность между евреями и др. народами, ухудшение экономического положения, апокалиптические настроения, усилившиеся после подавления восстания в Иудее, привели к волнениям в евр. диаспоре, особенно в Египте и Вавилонии. В Иудее также было неспокойно: постоянное военное присутствие, жестокость рим. властей, провозглашенный Адрианом запрет на обрезание ( Eshel. 2006) и обучение Торе в конце концов привели к восстанию Бар-Кохбы, продолжавшемуся с 132 по 135 г. Результатом этого восстания и последовавших за ним гонений стала массовая гибель иудеев ( Dio Cassius. Hist. Rom. 69:11-15; Вавилонский Талмуд. Авода Зара 17б-18а) и полное разрушение значительной части евр. поселений. На месте Иерусалима была построена рим. колония, названная Элия Капитолина (от 2-го имени имп. Публия Элия Адриана и капитолийских богов) (см. в ст. Иерусалим ). После поражения восстания Бар-Кохбы евреи не предпринимали попыток добиться независимости. Их жизнь сосредоточилась на религии (см. |
Икос 11 Светильник пресветлый явися корабль, на немже морскую пучину проплыла еси, имея с собою многоценный бисер, руку святаго мужа твоего, егоже молитвами преследования трибуна избегнувши, невредимо Византия достигла еси и, с радостною душею лобызающи тело блаженнаго господина твоего, в душевном умилении душу твою в руце Господни предала еси. Величающе убо твое ко Господу отшествие вкупе с Адрианом святым, воспеваем вы сице: Радуйтеся, супрузи блаженнии, на земли в любви пожившии и по смерти не разлучившиися; радуйтеся, ближнии друзи Господни, у Престола Его пребывающии. Радуйтеся, лицезрением Его всесветлым выну наслаждающиися; радуйтеся, блаженство вечное всецело вкушающии. Радуйтеся, в селениих праведных упокоение обретшии; радуйтеся, на земли святыя мощи своя на исцеление нам оставившии. Радуйтеся, святии Адриане и Наталие, мученицы Христови всехвальнии и страдальцы непобедимии! Кондак 12 Благодати исполненнии сосуди показашася честныя ваша мощи, Христом Богом нам дарованныя, к нимже усердно притекающе святии мученицы Христови, грехов разрешение молитвами вашими приемлем, всем сердцем вопиюще Богу: Аллилуиа. Икос 12 Поюще честное ваше страдание и блаженную кончину, еюже взыдосте в Горняя, ко всем святым, от века Богу угодившим, хвалим вас, всеславнии мученицы Христови, Адриане и Наталие, и усердно молим непрестанно поминати у Престола Славы нас, ублажающих вы сице: Радуйтеся, мученицы прехвальнии и доблии воини Христови; радуйтеся, непобедимии страстотерпцы и победоносцы славнии. Радуйтеся, истинныя веры поборницы изряднии; радуйтеся, добродетелей светильницы неугасимии. Радуйтеся, углие, любовию Божественною горящии; радуйтеся, венценосцы, Небесными Благами от Христа венчаннии. Радуйтеся, святии Адриане и Наталие, мученицы Христови всехвальнии и страдальцы непобедимии! Кондак 13 О святии мученицы Христовы, Адриане и Наталие! Услышите нас, усердно вам молящихся и в храм ваш притекающих, и молите милостиваго Владыку Господа нашего Иисуса Христа даровати нам мир и здравие душ и телес, и спасти души наша, да выну поем Ему: Аллилуиа. |
С другой стороны автор ничего не говорит ни о восстановлении Иерусалима при римском императоре Адриане (119 г.) под именем Элии (Aelia Capitolina), ни о гонениях на христиан при Траяне (98–117 г.), ни о тех заблуждениях, которые в последствии приняли иудействующие христиане из гностических систем. Поэтому, времени написания послания Варнавы нельзя очень отдалять от года разрушения Иерусалима, как делают некоторые исследователи 13 . В этом еще более убедимся, по рассмотрении вопроса о подлинности послания Варнавы. К нему теперь и обратимся. Из содержания послания Варнавы открывается, что оно теснейшим образом примыкает к посланиям ап. Павла и в особенности к посланию его к евреям. Оно составляет как бы дальнейшее, хотя и менее совершенное развитие и дополнение сего последнего. В послании к евреям ап. Павел приготовлял палестинских иудео-христиан пред разрушением Иерусалима к полному отрешению от ветхозаветного храма и обрядов. Варнава писал свое послание также с целью предостеречь и освободить христиан от державшегося еще влияния иудейства, имея в виду уже совершившееся разрушение Иерусалима и храма. При одинаковости цели, тот и другой писатели употребляли одно и тоже средство к ее достижению: изъяснение духовного и прообразовательного смысла ветхозаветного писания и вообще домостроительства Божия, который в полном свете раскрывается и находит свою истину и свое осуществление только во Христе и Новом Его Завете. Если возьмем во внимание то родственное положение, в каком Варнава и Павел находились между собою по вопросу об отношении христианской веры к иудейству, равно как и по своей проповеднической деятельности среди язычников, хотя впоследствии и в разных странах, то это обстоятельство уже предрасполагает рассматриваемое нами послание приписать ап. Варнаве. |
Акафист мученикам Адриану и Наталии Кондак 1 Избраннии служителие Божии и всехвальнии мученицы Христови, всю мира сего суету презревшии любве ради ко Христу, Сыну Божию, и живот свой положившии, яко жертву непорочную и чистую, паче желая прияти мучения и смерть, неже отрещися Бога истиннаго, восхваляем вы любовию, святии Адриане и Наталие! Вы же, в веселии предстояще Престолу славы Господни и выну наслаждающеся Того лицезрением, молитеся о нас, грешных, с верою и благоговением к вам притекающих, да благодарственно вопием вам: Радуйтеся, святии Адриане и Наталие, мученицы Христови всехвальнии и страдальцы непобедимии! Икос 1 Ангельскою ко Господу горящи любовию, непрестанно возсылала еси усердныя молитвы к Богу Спасителю твоему, Наталие всеблаженная, да просветит лучем Своея благодати помраченное сердце супруга твоего и обратит е к познанию Его, Творца и Владыки твоего, дондеже Царь царей услыша слезныя прошения твоя и коснуся сердца Адрианова, и абие уверова супруг твой от всея души, и бодренным сердцем претерпе лютейшия муки, и самую смерть за Христа не убояся прияти. Темже благоговейно удивляющеся вашей ко Христу любви и ревности по Бозе, радостно взываем вам: Радуйтеся, светильницы всесветлии, горящии любовию Божественною; радуйтеся, столпи непоколебимии противу озлоблений идолослужителей нечестивых. Радуйтеся, Крест Христов с терпением и преданностию понесшии; радуйтеся, сим победы святыя знамением победившии диавола и его козни посрамившии. Радуйтеся, нетления венцы восприявшии и славою от Господа венчаннии; радуйтеся, яко ныне на Небеси предстоите Престолу Вседержителеву и молитеся за ны, грешныя. Радуйтеся, святии Адриане и Наталие, мученицы Христови всехвальнии и страдальцы непобедимии! Кондак 2 Видя Господь чистоту сердца твоего, Адриане всечестне, аще и помраченнаго тьмою многобожия, обаче готоваго прияти Истину, благоволи призвати тя в чудный Свой свет и открыти тебе двери Царствия Своего, молитвами святыя супружницы твоея, с неюже в веселии взывал еси Триединому Богу, просветившему твою душу, хвалебную песнь: Аллилуиа. |
Вот что говорит святой Иоанн в одной беседе о такой общине дев, под которой историки подразумевают общину святой Публии. «Девы, еще не достигшие двадцатилетнего возраста, проводившие свое время в своих покоях, воспитанные в неге, почивавшие на мягком ложе, пропитанные благовонием и дорогими мастями, нежные по природе и еще более изнеженные от усердных ухаживаний, не знавшие в продолжение целого дня другого занятия, как только украшать свою наружность, носить на себе золотые уборы и предаваться сластолюбию, не делавшие ничего, даже для себя, но имевшие множество служанок, носившие одежды более нежные, чем само их тело, наряжавшиеся в тонкие и мягкие покрывала, постоянно наслаждавшиеся запахом роз и подобных благовоний, – эти девы, быв внезапно объяты огнем Христовым, бросили всю эту роскошь и пышность; забыв о своей нежности, о своем возрасте, расстались со всеми удовольствиями и, подобно храбрым борцам, вступили на поприще подвигов. Я слышал, что эти столь нежные девы достигли такой строгости в жизни, что надевали на свои нагие тела самые грубые власяницы; ноги их оставались босыми, ложем им были тростниковые прутья, большую часть ночи проводили они без сна. Трапеза у них бывает только вечером, – трапеза, на которой нет ни трав, ни хлеба, а только бобы, горох, елей и смоквы. Постоянно заняты они прядением шерсти и другими более трудными рукоделиями, чем какими занимались у них служанки. Они взяли на себя труд лечить больных, носить одры их, умывать их ноги. Многие из них занимаются приготовлением пищи» 128 . Христовым огнем, о котором говорит Златоуст, горела и душа благородной Публии. Так прожила она, подвизаясь подвигом добрым со своими сестрами, несколько лет. Однажды Юлиан Отступник посетил Антиохию с целью преследования христиан. |
Икос 5 Узрев мучитель злочестивый узники святыя, в темнице с тобою затворенныя, толикаго от ран изнеможения достигшия, яко отнюд не мощи им претерпети лютейшия муки, повеле единаго тя, Адриане, привести пред судище свое и всячески тя увещеваше отрещися Христа, устрашая тя предлежащими муками. Обаче, выше укрепляемый и блаженною супругою твоею утешаемый, пребыл еси тверд, аки адамант, противу искушения вражескаго. Сего ради твое за Христа страдание любовию ублажающе и святую супружницу твою величающе, радостно вам взываем: Радуйтеся, Бога Вышняго победоноснии служителие; радуйтеся, веры Христовы громогласнии исповедницы. Радуйтеся, идольския прелести дерзновеннии обличителие; радуйтеся, славы Божия неустрашимии проповедателие. Радуйтеся, Максимианова гнева не убоявшиися; радуйтеся, того ярость ни во чтоже вменившии. Радуйтеся, святии Адриане и Наталие, мученицы Христови всехвальнии и страдальцы непобедимии! Кондак 6 Проповедник велегласный явился еси, Адриане, егда, предстоя судищу цареву, небоязненно исповедывал еси Христа быти Бога истиннаго, сотворившаго небо и землю, идольскую же прелесть обличил еси, и за сие исповедание и обличение жесточайшее биение подъял еси, к Подвигоположнику твоему вопия: Аллилуиа. Икос 6 Свет славы Небесныя осия лице твое, мудрый страдальче, егда по чреву биемый, яко и утробе твоей излиятися от жестоких ударов, не преставал еси славити Христа и пред всем народом имя Его Святое исповедати. Блаженная же Наталиа радовашеся духом, зрящи терпение твое и мужество, и молитвенно тя укрепляше, да не изнеможет душа твоя и да пребудеши до конца верный служитель Христов, ей же вкупе с тобою мы, грешнии, воспеваем сице: Радуйтеся, Духа Святаго священная жилища; радуйтеся, благодати Христовы славная вместилища. Радуйтеся, душевно и телесно светом Божественным осияваемии; радуйтеся, от Христа Царя свыше просвещаемии. |
Икос 8 Весь горя любовию ко Христу, мучениче Адриане, в терпении пребывал еси до самыя блаженныя кончины твоея, егда чистая душа твоя с Господем твоим соединися, за Егоже имя толико страдал еси, яко и руце твоей отсеченной быти. Почитающе убо твою мученическую кончину, верою тебе и святей Наталии взываем: Радуйтеся, душевные муки вкупе с телесными за Христа претерпевшии; радуйтеся, крилами небесныя любве горе к Богу возлетевшии. Радуйтеся, яко орли, к Солнцу Правды воспарившии; радуйтеся, к Свету Невечернему из юдоли плача возвысившиися. Радуйтеся, в сонме святых мученик водворившиися; радуйтеся, вкупе со всеми святыми на Небесех чудную песнь Богу воспевавшии. Радуйтеся, святии Адриане и Наталие, мученицы Христови всехвальнии и страдальцы непобедимии! Кондак 9 Вся гордыня мучителя безчеловечнаго посрамлена бысть, егда сильный дождь погаси пламень огненный и не допусти сгорети честным останком святых мученик Христовых, еще же и град весть потоплен бысть водою, и люди нечестивии громом и молниею устрашени быша. Ты же, блаженная Наталиа, в веселии воспевала еси Христу, вся благоустрояющему: Аллилуиа. Икос 9 Витийство похвал земных не довлеет ко восхвалению подвигов ваших, святии мученицы Христови Адриане и Наталие, ов убо о временней славе и величии земном небрег, вся остави и положи душу свою за веру во Христа, ова же, естественную женскую немощь преодолевши, мужески подвизася, укрепляющи супруга своего в его мучениих и радующися его блаженней кончине. Толикая деяния ваша достойно восхвалити недоумеюще, с любовию вам взываем: Радуйтеся, бодренным сердцем Крест Христов на рамо подъемшии; радуйтеся, под тяжестию его не изнемогшии. Радуйтеся, подражателие Христовых страстей бывшии; радуйтеся, плоть вашу со страстьми и похотьми распявшии. |
Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос: Ангельскою ко Господу горящи любовию… и 1-й кондак: Избраннии служителие Божии… Икос 1 Ангельскою ко Господу горящи любовию, непрестанно возсылала еси усердныя молитвы к Богу Спасителю твоему, Наталие всеблаженная, да просветит лучем Своея благодати помраченное сердце супруга твоего и обратит е к познанию Его, Творца и Владыки твоего, дондеже Царь царей услыша слезныя прошения твоя и коснуся сердца Адрианова, и абие уверова супруг твой от всея души, и бодренным сердцем претерпе лютейшия муки, и самую смерть за Христа не убояся прияти. Темже благоговейно удивляющеся вашей ко Христу любви и ревности по Бозе, радостно взываем вам: Радуйтеся, светильницы всесветлии, горящии любовию Божественною; радуйтеся, столпи непоколебимии противу озлоблений идолослужителей нечестивых. Радуйтеся, Крест Христов с терпением и преданностию понесшии; радуйтеся, сим победы святыя знамением победившии диавола и его козни посрамившии. Радуйтеся, нетления венцы восприявшии и славою от Господа венчаннии; радуйтеся, яко ныне на Небеси предстоите Престолу Вседержителеву и молитеся за ны, грешныя. Радуйтеся, святии Адриане и Наталие, мученицы Христови всехвальнии и страдальцы непобедимии! Кондак 1 Избраннии служителие Божии и всехвальнии мученицы Христови, всю мира сего суету презревшии любве ради ко Христу, Сыну Божию, и живот свой положившии, яко жертву непорочную и чистую, паче желая прияти мучения и смерть, неже отрещися Бога истиннаго, восхваляем вы любовию, святии Адриане и Наталие! Вы же, в веселии предстояще Престолу славы Господни и выну наслаждающеся Того лицезрением, молитеся о нас, грешных, с верою и благоговением к вам притекающих, да благодарственно вопием вам: Радуйтеся, святии Адриане и Наталие, мученицы Христови всехвальнии и страдальцы непобедимии! Молитва О, священная двоице, святии мученицы Христови, Адриане и Наталие, блаженнии супрузи и доблии страдальцы! Услышите ны, молящиися вам со слезами, и низпослите на ны вся благопотребная душам и телесем нашим, и молите Христа Бога, да помилует нас и сотворит с нами по милости Своей, да не погибнем во гресех наших! Ей, святии мученицы, приимите глас моления нашего и избавите ны молитвами вашими от глада, губительства, труса, потопа, огня, града, меча, нашествия иноплеменников и междоусобныя брани, от напрасныя смерти и от всех бед, печалей и болезней, да выну, вашими молитвами и предстательством укрепляемии, прославим Господа Иисуса Христа, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение, со Безначальным Его Отцем и Пресвятым Духом, во веки веков. Аминь. Подпишитесь на нашу рассылку |
Бог не пребывает там, где царит плоть, ибо орган общения его с человеком есть дух, который здесь не в своем чине. В первый раз чувствуется Божие приближение, когда дух начинает предъявлять свои права в движениях страха Божия и совести. Когда же и сознание со свободой станут на эту сторону, тогда Бог общится с человеком и начинает пребывать в нем. С той минуты пойдет одухотворение души и плоти, всего внутреннего и внешнего человека, пока Бог станет всяческая во всех в человеке том, и человек, одухотворившись, обожится. Какое дивное преимущество и как мало оно помнится, ценится и ищется! Молитвы Тропарь преподобномученика Адриана Пошехонского глас 4 Христову мученику Адриану тезоименит был еси, преподобне,/ многия труды подъял еси в жизни временней,/ обитель иноческую созидая в пустыни,/ идеже пострадал еси даже до крове от злых разбойник/ и мученическую смерть от них приял еси,/ Адриане славне,/ чудес благодатию обогатився,/ предстоиши всех Царю, Христу Богу,/ Егоже моли спастися душам нашим. Ин тропарь преподобномученика Адриана Пошехонского глас 4 Аще и смертию нуждною умерл еси,/ аще и смертная сень внезапу найде на тя,/ обаче, яко деву мудрую, душу твою обрете Христос/ и в чертог Свой Небесный введе,/ и со святыми всели,/ чудесы возвеличив имя твое,/ Адриане мучениче преподобне,/ Емуже молитву о нас сотвори,/ память твою почитающих. Кондак преподобномученика Адриана Пошехонского глас 6 Житейския молвы избежав, преподобне,/ в пустыню вселился еси,/ и, тамо обитель иноков возградив,/ последи от разбойник мученически пострадал еси,/ и ныне сияеши нетлением и чудесы,/ Адриане многострадальна,/ молитвенниче о душах наших. Тропарь благоверных князей Феодора Смоленского и чад его Давида и Константина глас 4 Измлада явистеся святии,/ Богомудре Феодоре и блаженне Давиде с Константином славным,/ Божественный сосуди, избранный Богови./ Ныне же источаете нам многа исцеления от честных мощей ваших,/ вся ереси потопляюще,/ и спасающе присно град свой,/ и всех верных сохраняюще невредимо/ от видимых и невидимых враг./ Темже верою молим вас, святии:/ молите Христа Бога/ в мире сохранитися нам и спасти души наша. |
Икос 2 Разум истиннаго боговедения внезапу объя душу твою, Адриане, егда, по повелению цареву, вписывал еси с прочими нотарии имена святых мученик, на страдание и смерть за имя Христово ведомых, егда бо вопросил еси служителей Господних, кое воздаяние имут прияти от Господа во Царствии Его за вся муки, тии отвещаша ти, яко несть мощно бренному языку изрещи и уму слабому постигнути, яже уготова Бог любящим Его. Ты же, абие оставль все идольское зловерие, всем сердцем ко Христу устремился еси и возопил еси дерзновенно: «И аз христианин есмь!» Почитающе убо твое обращение ко истинному Солнцу Правды молим тя, приими вкупе с супружницею твоею, святою Наталиею, от нас, грешных, похвалы сицевыя: Радуйтеся, истиннаго Бога святии служителие; радуйтеся, Того воли ревностнии исполнителие. Радуйтеся, яко вся красная и сладкая мира сего любве ради Христовы презрели есте; радуйтеся, яко любовь земную и супружеское счастие в жертву Возлюбившему вы принесли есте. Радуйтеся, научающии нас не прилеплятися к земным благам, но возноситися духом горе, к Богу; радуйтеся, немощь нашу просвещающии и восходити на лествицу святыни нам помогающии. Радуйтеся, святии Адриане и Наталие, мученицы Христови всехвальнии и страдальцы непобедимии! Кондак 3 Силою свыше укрепленный, шествовал еси, блаженне, мужественно на предлежащий ти подвиг, жаждая умрети за возлюбленнаго Спасителя и Бога твоего. Супружница же твоя, святая Наталия, молитвами и увещании помогаше ти подъяти крест, от Господа тебе посылаемый, и прияти и венец нетления, уготованный ти на Небесах, и дерзновенно Богу воспевати: Аллилуиа. Икос 3 Имеяй изыти на беззаконное судище Максимианово, затворен был еси в темницу мрачную, идеже с прочими святыми мученики всю нощь в молитвах, песнопениих и беседах духовных провел еси. Любвеобильная же супружница твоя, немощь женскую презревши и естественную любовь плотскую ни во чтоже вменивши, всячески тя убеждаше не отступати от веры Христовы, но до конца пребыти непоколебимым исповедником имене Иисусова и не боятися смерти. Темже вам, яко истинным воином Христовым, в духовном веселии взываем: Радуйтеся, правоверия мужественнии ревнителие; радуйтеся, зловерия неустрашимии обличителие. Радуйтеся, терпением, яко крепкою бронею, облекшиися; радуйтеся, Крест Христов яко непобедимое оружие в руце приемшии. Радуйтеся, яко беззаконных мучителей преестественным мужеством вашим удивили есте; радуйтеся, яко вами имя Божие прославися. Радуйтеся, святии Адриане и Наталие, мученицы Христови всехвальнии и страдальцы непобедимии! |
|